Koirat

elainfysioterapiaa-koirille

Koirien tyypillisimpiä ongelmia

Eläinfysioterapiaa koirille

Yleisimpiä vaivoja, jolloin koira tarvitsee fysioterapiaa ovat mm.;

• ortopedisten leikkausten jälkitilat
  • rasituksen tai loukkaantumisten jälkitilat
  • selkäkivut ja selkäsairaudet
  • lihasvammat ja -kivut
  • neurologiset ongelmat
  • nivelongelmat

Koira oireilee kipua monella tavalla. Tyypillisimmin ontumalla tai liikkeessä ilmenee lievempää epäsymmetriaa ja epäpuhtautta. Liikkumisen hitaus tai haluttomuus voivat olla myös merkki kivusta ja ongelmasta. Esimerkiksi agilityssa koira saattaa alkaa pudotella rimoja tai kieltäytyä hyppäämästä. Kotikoira voi olla haluton hyppäämään autoon tai se voi olla tavallista väsyneempi ja ärtyneempi. Fysioterapialla voidaan selvittää, mistä kipuilu tai muu oireilu johtuu ja pyrkiä hoitamaan vaiva.

Vanhemmilla koirilla ilmenee usein erilaisia vaivoja, kuten nivelrikkoa, spondyloosia ja lihasten heikkenemistä. Fysioterapialla voidaan helpottaa koiran kipuja ja parantaa/ylläpitää lihasvoimaa, jotta koiran toiminta- ja liikkumiskyky pysyisivät mahdollisimman hyvänä.

Neurologisia ongelmia on mm. selkäleikatuilla ja halvaantuneilla koirilla.  Neurologisia oireita ovat mm.tasapaino-ongelmat, koordinaatiohäiriöt, takapään pettäminen/horjuminen sekä tassujen laahaminen tai väärin päin tassulle astuminen. Nämä potilaat hyötyvät suuresti fysioterapiasta.

Säännöllinen fysioterapia on jokaisen harraste- ja työkoiran tukipilari, tärkeä osa hyvää lihashuoltoa ja treenien vuosisuunnitelmaa. Myös kotikoiria on hyvä tarkistuttaa aika ajoin, jolloin vaivat eivät pääse kroonistumaan, tai jo oireilevan koiran oloa voidaan helpottaa.