Kissat

elainfysioterapiaa-kissat

Kissa on fysioterapiassa haastavampi potilas kuin koira tai hevonen, koska kissaa on vaikeampi motivoida ja hallita. Kissoilla kun on useimmiten aikalailla oma tahto.

Vaikka kissat ovat rakenteeltaan hyvin notkeita ja jänteviä, voi niille kuitenkin syntyä samanlaisia vaivoja kuin koirille ja hevosillekin. Siksi kissatkin saattavat tarvita fysioterapiaa kuntoutuakseen. Useimmiten kissojen ongelmat ovat seurausta korkealta putoamisesta tai kissan ja auton yhteentörmäyksestä.

Eläinfysioterapiaa kissoille

Kissojen tyypillisimpiä ongelmia;

• Halvausoireet
  • Murtumat
  • Nivelvaivat
  • Liikalihavuus

Murtuma- tai nivelleikkauksista toipuvan kissa voi olla haluton käyttämään kipeää ja jäykkää raajaansa, joten sitä tulee aktivoida niin, että se alkaisi käyttää leikattua jalkaansa uudestaan. Kipua voidaan lievittää terapialaserilla, joka myös nopeuttaa kudosten paranemista. Myös jalan liikkuvuutta ja lihasvoimaa täytyy harjoittaa uudelleen. Halvausoireista kärsinyttä kissaa aktivoidaan käyttämään raajojaan uudelleen, jotta sen toimintakyky palautuisi mahdollisimman hyväksi. Fysioterapeutti neuvoo omistajalle keinoja liikkuvuuden, lihasvoiman ja symmetrisen liikkumisen harjoittamiksi.

Sisäkissojen yleinen ongelma on lihavuus, joka saattaa johtaa muihin sairauksiin, kuten diabetekseen tai nivelrikkoon. Eläinlääkärin ohjeistaman laihdutuskuurin lisäksi eläinfysioterapeutilta kannattaa tiedustella neuvoja, joilla kissaa voidaan turvallisesti aktivoida kotona.