Terapialaser

terapialaser

Mihin laserin teho perustuu?

Laser on kivuton hoitomenetelmä, jota voidaan käyttää kaikenlaisten kipu- ja tulehdustilojen ja vammojen hoitoon kaikilla eläimillä. Hoidettavaan alueeseen kohdistetaan tietyllä aallonpituudella olevaa laservaloa. Nämä tietyt aallonpituudet aktivoivat verenkiertoa ja solujen aineenvaihduntaa sekä stimuloi kehon omaa parantumisprosessia Siten laser luo elimistölle ihanteelliset olosuhteet paranemiseen, jolloin tulehdus, turvotus, lihasspasmit, jäykkyys ja kipu vähenevät. Terapialaser on turvallinen hoitomuoto ammattitaitoisen fysioterapeutin antamana.

Laserin hyötyjä eläinfysioterapiassa:

• aktivoi endorfiinien tuotantoa (elimistön oma kivunhoito)
  • nostaa kipureseptoreiden reagointikynnystä
  • parantaa aineenvaihduntaa lisäämällä verenkiertoa
  • parantaa lymfajärjestelmän toimintaa
  • vähentää tulehdusvälittäjäaineiden tuotantoa
  • nopeuttaa solujen aineenvaihduntaa ja kudosten uusiutumista ja kudosvaurioiden paranemista
  • nopeuttaa arpikudoksen paranemista
  • nopeuttaa hermokudoksen paranemista ja uusiutumista
  • ei sivuvaikutuksia
  • ei epämukavia tuntemuksia

Laserilla voidaan hoitaa mm. seuraavanlaisia vaivoja;

• lihaskivut, -kireydet, revähtymät
  • jännevauriot
  • nivelrikko, nivelkipu
  • selkäkipu
  • murtumat
  • tulehdukset
  • haavat, kuten leikkaushaavojenjälkihoito

Milloin laseria ei voi antaa;

• tiineyden aikana
  • syöpäpotilaille
  • Laserhoitoa ei anneta kahteen viikkoon suoraan alueelle, jolle on annettu paikallisesti kortisonia injektiona.

Laserterapian toteutus käytännössä;

Hoidettava alue käsitellään kauttaaltaan liikuttelemalla laserin anturia alueella. Hoidon aikana eläin voi seistä, istua tai maata lattialla, pöydällä tai joskus omistajansa sylissä eläimen koosta ja hoidettavasta alueesta riippuen. Hoito voi tuntua lievänä lämmöntunteena. Useimmat eläimet rentoutuvat ja lepäävät hoidon aikana.

Hoito kestää hoidettavan alueen laajuudesta ja eläimen koosta riippuen 1-15 min. Käyttämäni laser on tehokas IV-luokan terapialaser, jolla saavutetaan hyvä hoitotulos matalatehoisempia lasereita lyhemmässä ajassa.

Laserterapian vaikutukset ovat yksilöllisiä. Osalla potilaista vaikutukset näkyvät jo heti ensimmäisen hoidon jälkeen. Osa vaatii tähän useamman hoitokerran. Joillain potilailla hoito saattaa hetkellisesti lisätä kipua. Kipu on ohimenevää ja merkki siitä, että elimistön omat paranemisprosessit ovat käynnistyneet.

Hoito toteutetaan 1-3 kertaa viikossa n. 3-10 kerran sarjana hoidettavasta vaivasta riippuen. Krooniset vaivat vaativat yleensä akuutteja vaivoja pidemmän hoitojakson. Kroonisissa vaivoissa laseria suositellaan ylläpitohoitoon.