Akupunktio

akupunktio
Käytän akupunktiota koirille, kissoille ja hevosille tuki- ja liikuntaelinongelmien hoitoon.

Mitä akupunktio on?

Akupunktio on tuhansia vuosia vanha kiinalainen hoitomenetelmä. Se on vakiinnuttanut asemansa lääketieteellisenä hoitomuotona viimeisen 30 vuoden aikana. Suomessa fysioterapeuttien ja lääkäreiden antama akupunktio perustuu länsimaiseen lääketieteelliseen ajatteluun.

Akupunktiopisteitä on satoja eri puolilla eläimen kehoa. Suuri osa näistä pisteistä sijaitsee pienten ja hieman suurempienkin verisuonten, hiusverisuoniverkostojen, hermojen ja lihasten kiinnityskohtien lähistöllä. Näitä pisteitä stimuloimalla aiheutetaan elimistössä hienon hieno reaktio, josta stimulaatio kulkeutuu sähköisesti hermosäikeitä pitkin elimistön hermokeskuksiin. Akupunktiolla stimuloidaan paikallista kivunvälitysjärjestelmää, turrutetaan hermostoa ja muokataan niitä mekanismeja, joilla aivot tiedostavat esimerkiksi kroonisen kivun.

Akupunktio on akupunktiokoulutetun fysioterapeutin antamana turvallinen hoitomuoto, ja vaikuttaa eläimen elimistössä sekä paikallisesti että laajemmin, eli toisin sanoen koko eläimeen. Akupunktiossa käytetään niin sanotusti hyväksi eläimen ”omaa sisäistä apteekkia”. Tiineille eläimille akupunktiota ei mielellään anneta.

Akupunktion vaikutuksia ovat mm.:

• lihas- ja nivelkipujen lievittyminen
  • lihasjännityksen lievittyminen
  • lihasspasmien aukeaminen
  • elimistön oman hormonituotannon tasapainottuminen
  • hermoston toiminnan tasapainottuminen
  • mielen virkistyminen

Akupunktio tehoaa mm. seuraavanlaisiin vaivoihin:

• lihaskivut
  • nivelrikko
  • spondyloosi
  • halvaantumisoireet
  • kuntoutus ja tukihoito kirurgisten toimenpiteiden jälkeen

Akupunktion toteutus käytännössä:

Akupunktio tehdään aina eläimen ehdoilla. Toiset antavat laittaa neulat helpommin ja tuskin edes huomaavat pistämistä. Toiset vaativat enemmän aikaa ”asian sulatteluun”. Ensimmäisellä kerralla aikaa varataan tunti, jolloin tehdään kokonaisvaltainen fysioterapeuttinen tutkiminen, valitaan hoidettavat pisteet ja totutetaan itse akupunktiohoito. Seuraavilla kerroilla riittää 30-45min. Neulojen tulisi olla paikoillaan 10-20min.

Akupunktiohoitoja jatketaan noin viikon välein ensimmäiset kolme – neljä kertaa. Näiden jälkeen eläimen hoitovaste on yleensä selvillä, ja käyntiväliä harvennetaan. Kivut pysyvät hallinnassa pikkuhiljaa pidempään ja pidempään. Hyvin akupunktiohoitoon vastaavan potilaan kanssa päästään yleensä 3-6 kk pituiseen hoitoväliin (sairaudesta ja ongelmasta riippuen).  Potilasta hoidetaan kuitenkin vain, jos akupunktiohoitoon havaitaan selvä vaste muutaman ensimmäisen kerran jälkeen, ja potilaan oireet helpottavat. Jos selvää vastetta akupunktiohoitoon ei havaita, hoitoja on yleensä turha jatkaa. Suurin osa eläimistä saa oireisiinsa kuitenkin hyvän avun.