Vesiterapia

vesiterapia
Vesiterapia on erittäin hyvä kuntoutusmuoto monenlaisista vaivoista kärsiville koirille. Erityisesti nivelvaivaiset, neurologiset ja erilaisista ortopedisistä leikkauksista kärsivät koirat hyötyvät suuresti vesiterapiasta, koska vesi vähentää raajojen niveliin kohdistuvaa kuormitusta, mutta samalla tehostaa niiden liikkuvuutta. Vedessä harjoittelu myös vahvistaa tehokkaasti lihaksia ja tehostaa hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa, ts. kohentaa fyysistä kuntoa. Siksi vesiterapiaa käytetään myös terveillä koirilla treenimuotona ja ylipainoisilla koirilla painonpudotuksen tukena.

Vesiterapia toteutetaan useimmiten vesijuoksumatolla, jossa voidaan säätää veden syvyyttä ja lämpötilaa sekä maton nopeutta ja kaltevuuskulmaa halutun mukaisiksi. Tällöin voidaan ottaa vesiterapian erilaiset tavoitteet huomioon kullekin koiralle yksilöllisesti. Useimmiten kävelyvauhti on paras harjoittelumuoto, koska vedessä kävellessään koira käyttää itseään tehokkaasti ja liikkeet ovat kontrolloituja ja laajoja toisin kuin esim. uidessa. Vesijuoksumatolla juokseminen on hyvin raskasta, joten sitä käytetään pääasiassa vain hyväkuntoisilla, terveillä koirilla treenimuotona.

Useimmat koirat pitävät vesiterapiasta ja vettä arkailevatkin koirat tottuvat nopeasti vesijuoksumattoon. Monelle se on mieluisampaa kuin uinti.

Koiran valmistautuminen vesiterapiaan:

• Koira tulisi käyttää tarpeillaan ennen vesiterapiaan tuloa
  • Koiran tulisi olla puhdas ja mielellään myös harjattu pahimpaan karvanlähtöaikaan
  • Ruokinta mielellään vasta vesiterapian jälkeen tai väh. 2h ennen terapiaa
  • Kylmällä ilmalla koiralle takki tms. mukaan kylmettymisen estämiseksi kotiin lähtiessä
  • Klinikalla on lainaksi valjaita ja pyyhkeitä
  • Etenkin ensimmäisellä kerralla voi olla tarpeen motivoida koiraa nameilla. Klinikalta löytyy nameja, mutta etenkin nirsoimmille kavereille voi ottaa omiakin herkkuja mukaan.

Vesiterapiaan ei voi tulla, jos koiralla on:

• kuume, infektio
  • akuutti niveltulehdus
  • avoimia haavoja, etenkin tulehtuneita (leikkaushaavat voidaan suojata vaseliinilla, jolloin vesiterapia onnistuu)
  • epilepsia
  • aineenvaihduntajärjestelmää heikentävä sairaus